בשנת 2016 עבר בכנסת חוק היבוא המקביל, שהכניס לשוק הרכב שחקניות חדשות. הסיבה היתה בעיקר יצירת תחרות והורדת מחירים בשוק הרכב, אבל חוקי היבוא האישי והיבוא המקביל מאפשרים לפרטיים לייבא גם דגמי רכבים מחו"ל שלא נמכרים בארץ (אבל הם חייבים לבחור ברכב שהותר ליבוא על ידי משרד התחבורה, רכב חדש או רכב משומש שעברו לכל היותר 24 חודשים מיום יצורו) או רכבים שנמכרים בארץ, אולם בחו"ל הם נמכרים במחירים נמוכים משמעותית. מי שבוחרים ביבוא אישי לרכב פרטי נדרשים להתמודד באופן עצמאי עם הבירוקרטיה, המסמכים הנדרשים, ותשלומי המיסים המשתנים מרכב לרכב, בטרם יניעו לראשונה את הרכב החדש שלהם ויזכו לנהוג בו.
בישראל, שנת 2023 הסתיימה עם מכירה של מעל רבע מיליון רכבים חדשים (המספר הזה לא כולל את שוק הרכבים מיד 2), זה נתון מפתיע מפני שלאחר המלחמה ב – 7 באוקטובר שוק הרכב עצר כמעט לחלוטין ובדצמבר 2023 נמכרו שליש מהרכבים שנמכרו בדצמבר 2022. האם בשוק פעיל כל כך, יש צורך ביבוא מקביל, יבוא עקיף או יבוא אישי של רכב? בואו נבין ביחד.
מה ההבדל בין יבוא מקביל ליבוא עקיף או ישיר?
כל יצרנית רכבים בחו"ל שמשווקת את הרכבים שלה בישראל בוחרת יבואן רשמי האמון על קבלה ומכירה של כלל דגמי הרכב בארצנו הקטנטונת. במילים אחרות, לכל יצרנית רכב יש יבואן אחד, הוא היבואן הישיר שפועל מול החברה ומייצג אותה באופן רשמי בארץ. עם זאת, בישראל הותר מאז שנת 2016 יבוא מקביל או יבוא עקיף של רכבים, וזה אומר שכל חברה שעומדת בתקנות המחמירות יכולה לייבא באופן עקיף דגמי רכבים שאושרו על ידי משרד התחבורה לשימוש בארץ, ולמכור אותם לצרכני הקצה.
על פי חוק, יבואנים מקבילים מחוייבים (כמו גם יבואנים רשמיים, אגב) להציע לרוכשי הרכבים את אותה האחריות המוצעת על ידי היצרן עם מינימום אחריות של שנתיים ללא הגבלת נסועה (קילומטראז'). יבואנים מקבילים רשאים להציע את הרכבים שהם מייבאים במחירים שונים מאלה של היבואנים הישירים, מה שאומר שייתכנו רכבים ביבוא מקביל במחירים נמוכים (בדרך כלל לא באופן משמעותי, כדאי לבדוק) ביחס למחירי היבואן הראשי.
יבוא אישי הוא יבוא של רכב באופן ישיר על ידי הרוכש. תהליכים של יבוא אישי הם באופן טבעי מורכבים הרבה יותר, כאשר היבואן נדרש לטפל בעצמו בכל השלבים (המרובים!) של בירוקרטיה שתאפשר לרכב המיובא לעלות על כבישי ארצנו הקטנטונת באופן חוקי. כלל תשלומי המס שישולמו על רכבים אישיים הוא מעל 100%, או במילים אחרות, מחיר הרכב יוכפל לאחר תשלום המס. רכבים שעלותם מעל 300,000 ₪ ייאלצו את בעליהם הגאים לשלם גם "מס יוקרה" בשווי עוד 30% ממחיר הרכב. הוצאות נוספות כמו הנפקת רישיון יבוא, בדיקות מכס ועמילות מכס, טיפול בתהליך המתיש של רישום הרכב במשרד התחבורה ונושאים נוספים יידרשו מבעל הרכב עוד ימים של ריצות ועלויות נוספות של כ – 10,000 ₪.
היתרונות והחסרונות ביבוא מקביל ויבוא אישי של רכבים
יבואנים מקבילים של רכבים מציעים עוד ערוץ לרכישת רכב חדש בתנאים שונים. על פי חוק, כאמור, גם יבואנים מקבילים מחוייבים לספק אחריות על רכבים חדשים שמכרו בהתאם לאחריות המסופקת על ידי היצרן, וביחד עם זאת, איכות האחריות משתנה ממוכר למוכר וממוסך למוסך. המחירים המוצעים עבור אותם דגמי רכבים המיובאים על ידי יבואנים ישירים אצל היבואנים המקבילים עשויים להיות נמוכים יותר.
יבוא אישי הוא תהליך מורכב וארוך, שכשהוא מסתיים בהצלחה היבואן, הוא בעל הרכב, נהנה מרכב ייחודי שייבא בעצמו לארץ. הסיבה ליבוא רכב אישי היא בדרך כלל תשוקה עזה לדגם ספציפי של רכב שלא נמכר בארץ. נדיר שעלות היבוא עצמה הופכת את היבוא האישי לתהליך משתלם עבור רכבים שנמכרים גם בארץ. חשוב לומר שיש סוכנויות המתמחות בליווי וסיוע בתהליך יבוא אישי של רכבים. במרבית המקרים, יבוא אישי הוא תהליך יקר, ארוך ומתיש שמי שמחפשים את הרכב הבא שלהם ואינם מבקשים דווקא דגם ספציפי של רכב – יעדיפו להסתדר בלעדיו.
יבוא מקביל ואישי, האם זה משתלם?
בישראל נמכרות בכל שנה מאות אלפי מכוניות ממאות דגמים שונים. ההיצע הוא כמעט אין סופי: החל מרכבים עירוניים קטנים, זריזים וצבעוניים ועד לרכבי שטח מחוספסים ורכבי מנהלים יוקרתיים. מי שלא מתעקש על דגם ספציפי של רכב שאינו מיובא לארץ, יוכל בקלות למצוא רכב שעומד בקריטריונים ויספק חוויית נהיגה מצויינת, אמינות גבוהה ועמידה בכל הציפיות.
אפשרות יעילה במיוחד לרכישת הרכב הבא שלכם הוא ברכישת רכב מיד 2 עם סוכני המכירות המקצועיים של קאר אקספרס – עם ידע עמוק וניסיון רב בשוק הרכב, הסוכנים של קאר אקספרס יגיעו אליכם עד הבית, עם היצע בלתי מוגבל לבחירה של רכבי יד 2 שמורים ואיכותיים. נציגי המכירות של קאר אקספרס ישמחו לשמוע בדיוק מה התקציב והציפיות שלכם ולהתאים לכם רכב מושלם, שיעמוד בדרישות ויספק חוויה מהנה. התקשרו אלינו עוד היום – ונשמח לעזור!