אם גם אתם לא יודעים מה לעשות כשנדלקות נורות אזהרה ברכב, ואין לכם מושג מה המשמעות של כל נורה או מה ההבדל בין הנורה הכתומה לאדומה, כדאי שתדעו שזה עלול לעלות לכם ביוקר. נכון, נורות האזהרה לא נדלקות לעיתים קרובות במיוחד, אבל כשזה קורה כדאי שנכיר אותן ונדע מה עלינו לעשות. תחגרו חגורות, אנחנו מתחילים.
מפרט נורות אזהרה ברכב: מה אומרת כל נורה?
נתחיל מהסוף: הסיבה המרכזית לכך שאנחנו לא בדיוק יודעים מה המשמעות של כל נורה (או מה עלינו לעשות ברגע שהיא נדלקת), היא שישנן לא מעט נורות אזהרה בצבעים ובצורות שונות. אם זה לא מספיק, סוגי הנורות והאיורים המתארים אותן משתנים מרכב לרכב, בהתאם לדגמים וליצרנים השונים. עם זאת, ישנן כללים בסיסיים וקווים מנחים שנוכל לזהות ולפעול באמצעותם.
4 צבעים של נורות אזהרה ברכב
נורות אזהרה ירוקות ברכב: מדובר בסוג נורות שמתריעות על הפעלה של אחת מהמערכות ברכב, ולא על בעיה או תקלה. למשל: הפעלה של מערכת האיתות, הפעלה של אורות הרכב וכן הלאה.
נורות אזהרה כחולות ברכב: בדומה לנורות אזהרה ירוקות, גם נורות כחולות הינן נורות מידע המתריעות על הפעלה של אחת ממערכות הרכב ולא על בעיה או תקלה. למשל, הפעלה של אורות גבוהים, או כי המנוע קר.
נורות אזהרה צהובות ברכב: נורות צהובות ברכב מתריעות על בעיה או תקלה ברכב שיש לשים לב אליה ולבדוק, אך לא מדובר במקרה חירום. כלומר, אפשר להמשיך בנסיעה כרגיל אך חשוב לטפל בבעיה כשמתאפשר.
מפרט נורות אזהרה ברכב
נורות אזהרה ירוקות
אורות חניה דולקים: נורה המעידה על הפעלה של נורות החניה.
אורות הדרך דולקים: נורה המעידה על הפעלה של אורות הדרך ("אורות גבוהים").
פנסי ערפל: נורה המעידה על כך שאורות הערפל פועלים. על פי תקנות התעבורה יש להדליק את פנסי הערפל אך ורק במצבים שבהם התאורה לקויה, בעקבות מזג אוויר בעייתי כמו ערפל כבד, גשם כבד, שלג וכן הלאה.
מערכת סטייה מנתיב – בחלק מהרכבים (בעיקר ברכבים חדשים ורכבי יוקרה) קיימת סטייה מנתיב. מערכת זו מופעלת כאשר מזוהה סטייה מנתיב, לרוב במהירות מעל 50 קמ״ש. כאשר הרכב מזהה סטייה שכזאת, המערכת תתקן את כיוון הרכב ותחזיר אותו לנתיב. במקביל תדלק נורה המסמלת כי המערכת הופעלה.
נורות איתות דולקות: נורה המסמלת שאורות האיתות דולקים. במצב תקין נדלק רק חץ ירוק אחד מהבהב בכיוון הפניה (איתות). במידה ונורות האיתות דולקות בקצב מהיר מהרגיל, כנראה שנורה אחת נשרפה ויש להחליפה בהקדם. כמו כן, כדאי להכיר כי כאשר מפעילים אורות אזהרה/ארבעה וינקרים, כל נורות האיתות מהבהבות.
לחיצה על דוושת הבלם: בחלק מהרכבים נדרש לחיצה על דוושת הבלם על מנת להתניע את הרכב או בשביל להעביר את תיבת ההילוכים ממצב פארקינג לדרייב.
מצב חסכון בדלק: נורה המצביעה על כך שמצב חסכון בדלק פעיל כעת. מה המשמעות? המערכת משנה את תגובות הרכב כך שהמהירות וההילוך שהרכב נמצא בו יתאימו למצב הנסיעה ולצורך בחסכון בדלק.
מערכת בקרת שיוט (קרוז קונטרול): נורה הדולקת כאשר מצב השיוט (קרוז קונטרול) מופעל. מצב זה אינו קיים בכלל רכבי הרכב ולכן גם נורה זאת, בהתאם.
מערכת Stop & Start – בחלק מהרכבים (בעיקר ברכבים חדשים ורכבי יוקרה) קיימת מערכת סטופ אנד סטארט. כאשר מערכת זו מופעלת המנוע יכבה בזמן עצירה, וידלק מחדש בתחילת נסיעה. מטרת מערכת זו היא לחסוך בדלק ולזהם פחות את הסביבה. כשמערכת זו מופעלת לרוב תופיע נורה ירוקה עם האות A בלוח המחוונים.
נורות אזהרה כחולות
הפעלת אורות גבוהים: נורה זו דולקת כאשר האורות הגבוהים ברכב מופעלים.
מנוע קר: נורה זו תופיע בכל תחילת נסיעה ראשונה ביום. מטרתה של נורה זו לציין כי המנוע קר. במהלך הנסיעה נורה זו אמורה להיעלם כאשר טמפרטורת המנוע תגיע למפלס התקין.
נורות אזהרה צהובות
נורת בדוק מנוע (Check Engine): נורה המעידה על תקלה ברכב הקשורה במנוע. הנורה למעשה מזהירה שיכול להיות שישנה בעיה כלשהי בתפקוד המנוע שכדאי לבדוק, כמו מערכת הזרקת הדלק. במידה והנורה מהבהבת במהלך הנסיעה מומלץ להגיע מיד למוסך ולא לדחות את הטיפול בתקלה.
מפלס שמן מנוע נמוך: כאשר נורה זאת דולקת יש לעצור נסיעה ברגע שמתאפשר ולמלא שמן מנוע עד לרמה האידאלית.
מפלס הדלק נמוך: הנורה שכולנו ללא ספק מכירים. הנורה מתריעה על כך שכדאי לתדלק את הדלק בהקדם, ללא דיחוי. עם זאת, לא מדובר במצב חירום. במידה והנורה מתחילה להבהב, מומלץ להגיע לתחנת דלק בהקדם.
אור ערפל אחורי: נורה המתריעה על הפעלה של פנסי הערפל האחוריים של הרכב. הסיבה לכך היא שבמקרה והנורה פועלת שלא לצורך, היא עלולה לסנוור את הרכבים שנמצאים מאחור.
לחץ אוויר בצמיגים נמוך: נורה זו מסמלת חוסר אוויר בצמיגים. חשוב להבין כי במהלך חיי הרכב לחץ האוויר בצמיגים יורד מטבעו וכאשר נורה זו נדלקת בסה״כ נדרש לעצור בתחנת דלק ולמלא אוויר בצמיגים לפי דרישת היצרן וללחוץ על כפתור האיפוס ברכב על מנת שהנורה תיעלם. עם זאת, אותה נורה גם תידלק במצב של תקר (פנצ׳ר) ואז יש צורך בלעצור בצד באופן מיידי ולבחון את המצב (להחליף צמיג/לנסוע לפנצ׳ריה).
מפלס נוזל שמשות נמוך: נורה הנדלקת כאשר חסרים מים במיכל הוישרים. במצב זה יש למלא מים כחולים (ניתן לקנות בתחנות דלק) במיכל הוישרים. במידה ולא רוצים לקנות מים כחולים, ניתן גם למלא מים עם סבון – לשיקולכם.
מפשיר אדים אחורי מופעל – הנורה דולקת במטרה להזכיר לנו לסגור את מפשיר האדים האחורי לאחר השימוש.
נורת רכב שרופה: נורה המסמלת על נורות חיצוניות שרופות. במצב כזה יש להחליף נורה בהקדם.
רפידות בלמים: נורה המתריעה על כך שרפידות הבלמים ככל הנראה נשחקו, וכדאי להגיע לבדיקה מיידית במוסך.
מחממי מצתים אינם תקינים: נורה המצביעה על כך שיש תקלה במצתים. תקלה זו עשויה לפגוע בפעולת ההתנעה.
מערכת בקרת יציבות: ובמידה והרכב יחליק במהלך הנסיעה ויסטה מהנתיב המערכת תעצור את ההחלקה באופן אוטומטי ונורה זו תדלק.
כרית אוויר אינה תקינה: כאשר נורה זאת מופעלת ישנה סכנה בטיחותית במקרה של תאונה. פנו בהקדם למוסך מורשה על מנת שיבדוק ויתקן הבעיה.
תקלת הגה כוח: תקלה במערכת ההיגוי או מחסור בנוזל הגה כוח. במקרה שנורה זו דולקת יש לפנות למוסך מורשה באופן מיידי.
מפתח חכם לא זוהה: ברכבים מסויימים (בדרך כלל רכבים חדשים ורכבי יוקרה) מערכת ההתנעה של הרכב היא באמצעות כפתור, כאשר המפתח החכם של הרכב נמצא בסביבת הנהג. במקרים בהם המפתח החכם לא נמצא בסביבת הנהג נורה זו תידלק.
תקלת מצבר: נורה זאת מסמלת שהמצבר לא מקבל מספיק חשמל מהאלטרנטור. במקרה זה רצוי לכבות מערכות חשמל כגון מערכת מולטימדיה ומזגן ולהחליף מצבר ברגע שניתן.
חגורת בטיחות: נורה זו מופעלת כאשר המערכת מזהה כי יש אדם לא חגור ברכב / כאשר יש תקלה במערכת. במידה וכולם חגורים בנסיעה ולא מונחים חפצים כבדים על המושבים, מה שעלול להטעות את המערכת – יש לפנות למוסך מורשה לפתרון הבעיה.
אזהרת קרח: נורה זו לא נפוצה במיוחד בישראל, אך במידה והיא תופיע חשוב שתדעו כי היא מסמלת שהטמפרטורה החיצונית נמוכה מ-5 מעלות. מטרת נורת האזהרה היא להתריאה לכם כי קיים חשש לסכנת החלקה.
טיפול רכב שגרתי: נורה זו מסמלת כי יש לבצע טיפול רכב שנתי. במידה ועברתם את מועד הטיפול, הנורה תהבהב וחריגת הקילומטרים יופיעו גם כן.
נורות אזהרה אדומות
נורת חום מנוע: נורת חום מנוע מצביעה על התחממות יתר של המנוע ודורשת עצירה של הרכב באופן מיידי. ייתכן שחסרים נוזלי קירור או שישנה תקלה במערכת הצינון. במקרה כזה, עצרו את הרכב במיידי, דממו מנוע והמתינו לפחות חצי שעה עד שהרכב והמנוע יתקררו. לאחר מכן, יש לבדוק את מפלס המים ברדיאטור, ולבדוק האם ישנו מחסור בנוזלי קירור. אין להמשיך בנסיעה עד לפתרון הבעיה.
החממות מערכת הבלימה יתר על המידה: במידה ונורה זאת דולקת יש לעצור את הרכב באופן מיידי עד לקירור מוחלט של מערכת הבלמים. אם הבעיה חוזרת על עצמה יש להגיע לבדיקה אצל מוסך מורשה בלבד.
התחממות תיבת הילוכים: במידה ונורה זאת דולקת יש לעצור את הרכב באופן מיידי עד לקירור מוחלט של מערכת תיבת ההילוכים. אם הבעיה חוזרת על עצמה יש להגיע לבדיקה אצל מוסך מורשה בלבד.
לחץ שמן נמוך: נורת אזהרה שמעידה שאין מספיק שמן במנוע. שימו לב: נסיעה עם לחץ שמן נמוך היא מסוכנת, ועלולה לגרום ללא מעט תקלות ברכב. במקרה שהנורה נדלקת, יש לעצור את הרכב בצד ולבדוק מהי רמת השמן. במידה ואין מספיק שמן, יש למלא. במידה ויש מספיק שמן אך הנורה עדיין דולקת, יש לגשת לבדיקה במוסך.
תקלת חשמל: נורה המתריעה על כשל חשמלי ברכב שברוב המקרים קשור למצבר. במקרה שבו הנורה נדלקת יש לגשת למוסך באופן מיידי, כדי להימנע ממצב שבו הרכב מפסיק לפעול. במידה והרכב כבר לא נוסע באופן תקין, כדאי להזמין שירותי דרך ולהגיע לבדיקה במוסך.
תקלה במערכת הבלמים: כאשר נורה זאת דולקת, ישנן 2 אפשרויות: 1) בלם היד (אמברקס) אינו מורד. 2) חסר שמן ברקס.
במידה ובלם היד מורד, יש לעצור את הנסיעה באופן מיידי ולמלא שמן ברקס.
תקלה במערכת ABS: תפקידה של מערכת זו הוא למנוע נעילת גלגלים בבלימה. כאשר נורה זאת דולקת יש לתקן הבעיה באופן מיידי אצל מוסך מורשה בלבד.
אורות אזהרה: נורה זאת תהבהב כאשר ארבעת הוינקרים (אורות אזהרה) דולקים. נורה זאת תיעלם כאשר תכבו את אורות האזהרה.
דלת פתוחה: נורה זו דולקת כאשר אחת או כמה מדלתות הרכב פתוחות. במצב זה יש לעצור נסיעה ולוודא כי כל דלתות סגורות כראוי.
שאלות ותשובות
באיזה מקרים יש להפסיק את הנסיעה באופן מיידי?
יש להפסיק את הנסיעה באופן מיידי בכל מצב שבו נדלקת נורה אדומה, נורה צהובה/כתומה שמהבהבת במהלך הנסיעה או לחלופין במצב שבו אחת הנורות דולקת והרכב נוסע באופן לא תקין. כמו כן, יש לשים לב לרעשים לא שגרתיים שמגיעים מאיזור המנוע או הצמיגים בעת נסיעה או עצירה.
האם לאחר שנדלקת נורת אזהרה כדאי לנסות לטפל בתקלה לבד?
בחלק מהמקרים שבהם נדלקת נורה ניתן לטפל בתקלה באופן עצמאי, בעיקר שמדובר בנורה ירוקה או צהובה כגון מפלס דלק נמוך, אורות ערפל או רפידות בלמים ועוד. עם זאת, ישנם מקרים בהם נדרשת עצירה מיידית, קירור הרכב והגעה מיידית למוסך. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע ברגע האמת.
מהי נורת ABS?
מערכת ה ABS (או בשמה המלא: Anti-Lock Brake System) היא מערכת האחראית למנוע ״מצב נעילה״ של אחד מגלגלי הרכב בעת בלימה פתאומית וחזקה. כאשר נדלקת נורת ABS יש להגיע למוסך באופן מיידי לצורך סידור הבעיה.
ישנן עוד נורות אזהרה ברכב ששכחנו לדבר עליהם?
במידה ויש לכם עוד נורות אזהרה ברכב שאתם מכירים ושלא צוינו כאן במאמר אנחנו יותר מנשמח אם תצרו איתנו קשר ותספרו לנו עליהם! אולי נוסיף אותם ממש כאן לרשימה.
בנוסף, אנחנו בסוכנות הרכב קאר אקספרס עומדים לשירותיכם, ונשמח לבדוק את רכבכם (כולל מצב נורות האזהרה כמובן ?) ולתת לכם הצעת מחיר משתלמת באופן מיידי. במידה ותסכימו להצעה, נגיע עד אליכם הביתה ונקנה את הרכב באופן מיידי!