האם כדאי לרכוש רכב לפני עליית המס ב 2025?

עליות מחירים בשוק הרכב ב-2025: גלו מה גובה המיסים על רכבים חשמליים ורכבי מנוע בעירה פנימי, מה ישתנה ומה כדאי לעשות לפני כניסת המסים לתוקף.
חישוב מיסים

שנת 2025 מביאה איתה עליות מחירים נרחבות כמעט בכל המגזרים וקטגוריות ההוצאות של בתי האב בישראל, ומוערך כי כל משק בית ממוצע בישראל יוסיף בכל שנה להוצאות הקבועות בין 8,000 ל – 15,000 ₪.

בשוק הרכב צפויות עליות מחירים שדווח עליהם מראש: עליית מס על רכבים חשמליים תשפיע באופן דרמטי על מחירי רכבים אלה בישראל בשנת 2025, זאת לצד מס נסועה שכפי הנראה ייכנס לתוקפו בשנה הבאה (2026), התייקרות צפויה של הדלק בשמונה אגורות לליטר, ותוספת של "קנס ירוק", למעשה הפחתת המס שיש לשלם על פי ציון הזיהום של הרכב, שתביא לעליית מס על רכבי מנוע בעירה פנימית ועל רכבים היברידיים (אבל לא על רכבים חשמליים).

המומחים של קאר אקספרס מביאים לכם את כל הפרטים ומנסים לענות על השאלה – האם כדאי לקנות רכב לפני עליית המס ב 2025, ואיזה סוג רכב צפוי להתייקר בשיעורים הגבוהים ביותר?

רוצה לקנות או למכור רכב יד2?

עליית מס על רכבים חשמליים

כבר במהלך שנת 2024 הודיע שר האוצר כי בתחילת 2025 ייקר את מס הקניה על רכבים חשמליים. אמנם. אנחנו לא רואים פה עליית מס על רכבי מנוע בעירה פנימית אולם מלכתחילה מס הקנייה בעד רכבים אלו עומד על 83%, כלומר, הוא גבוה משמעותית ממס הקניה על רכבים חשמליים בישראל.

מס הקניה על רכבים חשמליים עמד על 35% נכון לסוף שנת 2024, והוא עולה השנה (2025) לשיעור של 45%. המשמעות היא עליה של 5,000 עד 20,000 שקלים במחירי רכבים חשמליים – ועדיין, מדובר בשיעור מס קניה נמוך, שככל הנראה ימשיך לעלות, בוודאי לאור ההוצאות שממשלת ישראל מנסה לממן בשנים האחרונות.

זה אולי המקום להזכיר כי ישנו מס נוסף המחכה לאישור סופי לקראת כניסה לתוקף – זהו מס הנסועה המתוכנן, כפי הנראה, להיכנס לתוקפו במהלך שנת 2026 והוא יוטל על בעלי רכבים חשמליים בלבד, בגובה שנקבע על פי הנסועה (הקילומטראז') שהם מבצעים בפועל. על פי ניתוח נתונים ממוצע עולה כי מי שנוסעים כ – 10,000-15,000 ק"מ בשנה, ישלמו עוד כ – 200 ₪ בחודש עבור מס נסועה.

עליית מס על רכבי מנוע בעירה פנימית

לצד עליית מס הרכישה עבור רכבים חשמליים, מהלך נוסף שייכנס לתוקפו במהלך שנת 2025 יכלול הפחתה של תקרת "הקנס הירוק". מס ירוק הוא מס המוטל בישראל ברכישת מוצרים שאינם ידידותיים לסביבה, כמו למשל רכבי מנוע בעירה פנימית.

גובה המס שיש לשלם נקבע על פי ה"ציון הירוק" של הרכב, כאשר ככל שהציון הירוק נמוך יותר, המס הוא גבוה יותר. לדוגמה, ברכבים בעלי ציון ירוק של 0-50, גובה ההפחתה של מס רכישה בשל אותו מיסוי ירוק עמד על 18,417, ואילו ברכבים בעלי ציון ירוק של 251 ומעלה – אין כלל הפחתה במיסוי המהווה חלק ממחיר הרכב. לאחר התיקון, הרכבים שלא יהנו מהטבת מיסוי ירוק הם רכבים בציון 211 ומעלה, כאשר לדוגמה רכבים מהקטגוריה הראשונה, בציון ירוק של 0-50, יהנו מהטבת מס מופחתת בגובה של 14,427 ₪ בלבד.

מה המשמעות של שינויי המס בפועל?

עליית המס על רכבים חשמליים בתחילת שנת 2025 צפויה להוסיף למחיר הרכב החשמלי הבא שלכם בין 5,000 ל – 20,000 ₪. הפחתת תקרת המס עבור רכבי בעירה פנימית, כפי שניתן לראות, תוסיף כ – 4,000 ₪ למחיר הרכב החדש שלכם. אם אתם מממנים את רכישת הרכב החדש שלכם בעזרת הלוואה, זכרו כי כלל הסכום שתלוו יחייב אתכם בתשלום ריביות לאורך כל חיי ההלוואה, כך שבסופו של דבר הסכום המתווסף למחיר הרכב הוא גבוה יותר, לפני נתוני ההלוואה ואורך החיים שלה.

חשוב לזכור כי בתחילת שנת 2025 גם מחירי הדלק צפויים לעלות, ולצידם גם מחירי הארנונה, החשמל והמים, התחבורה הציבורית צפויה לייקר את מחיריה בכ – 30%, ורבות מרשתות השיווק כבר הודיעו על העלאות מחירים גורפות.

הוצאות נוספות שחשוב לקחת בחשבון

כשאתם מתלבטים בין רכב חשמלי לבין רכב בעל מנוע בעירה פנימית, חשוב לקחת בחשבון הוצאות נוספות. בעוד ההוצאות על דלק פחותות ברכבים חשמליים, תצטרכו להתמודד עם הוצאות חשמל ועם ההוצאה של התקנת עמדת טעינה בביתכם. ברכב היברידי, אגב, אין צורך בעמדת טעינה מפני שמנוע הבעירה הפנימי הוא זה שמטעין את המנוע החשמלי. בכל רכב חשמלי או היברידי מדובר במספר גבוה יותר של מערכות (כמו למשל שני מנועים, אחד חשמלי ואחד מונע בנזין) ועל כן ברכבים פחות אמינים הביקורים במוסך הם תכופים יותר – ובדרך כלל יקרים יותר.

ירידת הערך של רכבים חשמליים עוד לא ברורה, שכן ברכבים חדשים ויקרים ירידת הערך היא משמעותית בכל סוג של רכב. השנים הבאות יגדירו ללא ספק איך יתנהג שוק הרכבים החשמליים מיד שניה ועד כמה הם מאבדים מערכם בכל שנה, לנתון חשוב נוסף בנוגע לאטרקטיביות הרכישה של רכב כזה.

אז מה משתלם יותר, רכב חשמלי או רכב מנוע בעירה פנימית?

מחיריהם של רכבים חשמליים מיד ראשונה נעים היום בין 150,000 ₪ עבור רכב עירוני קטן, בעל מנוע קטן וביצועים ממוצעים, לבין 200,000-250,000 לרכבים מפוארים יותר ועד 600,000 ₪ ואף למעלה מזה, עבור רכבים חשמליים בקטגוריות מפוארות יותר. בחלק מהרכבים התוספת למחיר בשל העלאת המס היא שולית, אם כן.

שוק הרכבים החשמליים וההיברידים מיד שניה נמצא בחיתוליו, כאשר שוק הרכבים החשמליים מיד ראשונה בישראל גדל באופן משמעותי בהיקף הרכבים על כבישי הארץ כמו גם במגוון הרכבים, הדגמים והיצרניות הנמכרות בישראל. רכישת רכב חשמלי, כמו גם רכב בעל מנוע בעירה פנימית מיד ראשונה, אינה מצריכה תשלום מס כלשהוא בדרך כלל, ולכן, אם התוספת לעלות הנובעת מעליית המס ברכישת רכב מעכבת את החלטתכם, ניתן כמובן לשקול רכישת רכב מיד שניה.

צוות המומחים של קאר אקספרס עומד לרשותכם בבחירת רכב חשמלי, רכב היברידי או רכב בעל מנוע בעיקר פנימית. קאר אקספרס תשמח ללוות אתכם בהחלטה משתלמת ויעילה בבחירת הרכב הבא שלכם. צרו עימנו קשר – ונשמח לעמוד לרשותכם!

מאמרים נוספים: