עם כניסתו של גל הרכבים החשמליים לישראל נראה שרובנו שכחו מבעיות מכניות נפוצות כמו רעשים מהמנוע – דבר שלא קיים ברכב חשמלי. עם זאת, רכבי הבנזין והדיזל בעלי מנוע בעירה פנימי הם עדיין הדומיננטים ביותר בכבישי ישראל.
בחזרה לענייננו – מנוע בעירה פנימי בעל 4 פעימות מייצר רעש טבעי כשהוא מאוזן ותקין. הרעש ה"בריא" של הרכב שלכם נובע מהפעילות הסדירה שלו (יניקה, דחיסה, עבודה, פליטה).
אך מה קורה כשאל הרעש הבריא של המנוע מצטרפים רעשים נוספים? מתי יודעים אם מדובר בבעיה קטנה או גדולה?
רעשים במנוע יכולים להיות תקינים ויכולים להיות סימן לכך שצריך להגיע למוסך בהקדם. כל הפרטים על רעשים במנוע במאמר הבא:
מה הגורמים למנוע מרעיש?
אם הנעתם את הרכב שלכם ושמתם לב לרעש חריג במנוע שלא הכרתם בעבר כדאי לדחות את האירועים ביומן ולהקדים טיפול במוסך. עם זאת, נאמר כי ישנם מקרים בהם בהחלט ניתן לפתור את הבעיה באופן מהיר ולהשיב את הפעילות השקטה והמוכרת של המנוע על כנה. הנה הסיבות הנפוצות ביותר לרעשים מהמנוע:
רצועת תזמון (טיימינג)
רבים מהרכבים החדשים כבר לא מצויידים בכזו, אבל אם הרעש החריג שהמנוע מייצר נשמע כמו צליל חריקה גבוה, כדאי לבדוק אם יש רצועת תזמון ואם היא מונחת היטב על המיסבים שלה ובמצב טוב. רצועת תזמון יש להחליף באופן טבעי אחת ל 100,000 קילומטרים או כאשר היא מתייבשת, מתבלה, הופכת רפויה או זזה ממקומה.
בעיה במרימים ההידראוליים
המרימים ההידראוליים של הרכב שומרים על מרווח אפס ברכבות השסתומים ברכב על מנת לדייק את פעולת המנוע כשהוא קר וכשהוא חם ולשמור על יעילות הבעירה הפנימית. כשהמרימים ההידראוליים מאבדים מיעילותם המנוע מפיק רעש שנשמע כמו סדרת "דפיקות" שונה מהרגיל. חשוב לדעת, שלפני שהמוסך ממליץ לכם להחליף את המרימים ההידראוליים, כדאי לבדוק את כמות ואיכות שמן המנוע. המרימים ההידראוליים שומרים על פעולה שקטה באמצעות שמן המנוע ואם הוא מועט מידי, דליל מידי, ישן ושרוף המרימים ההידראוליים יסבלו. לכן, בדיקת שמן שוטפת לרכב עשויה למנוע בעיות כולל רעשים מהמנוע בעתיד ולאפשר לכם להשתמש ברכב שלכם בבטחה ובשלווה
מסנן אוויר סתום
מנוע בעירה פנימית מערבב חומר בעירה (דלק) עם חמצן על מנת לייצר סדרה מבוקרת של פיצוצים שהמנוע הופך לאנרגיה של סיבוב. אנחנו יודעים שבעירה נדרשת לחמצן והמנוע יודע לספק לכל בוכנה את התמהיל המדוייק של החמצן בעזרת מסנני האוויר. כשמסנני האוויר סתומים התזמון המנוהל של הפיצוצים ועוצמתם משתנים, ופעילות המנוע משתנה לכדי שינוי ברעשים שהמנוע מייצר. רעש במנוע בזמן נסיעה, או בזמן שהמנוע פועל, עשוי להצביע גם על מסנן אוויר שכדאי להחליף – מדובר בטיפול מהיר ולא יקר במוסך, שימנע קלקול משמעותי במנוע ללא טיפול.
בעיה במצתי הרכב (הפלאגים)
אם הרכב שלכם עבר טיפול לאחרונה ומאז אתם שמים לב לרעש במנוע בזמן נסיעה ייתכן שהמצתים החדשים שהותקנו במנוע הם פשוט לא מהסוג המתאים למנוע הרכב שלכם. במקרה כזה, המנוע "יזייף״ ואתם תשמעו רעשי נקישה חדשים שאינם מוכרים לכם. החלפת מצת במנוע הרכב הוא תיקון פשוט יותר ביחס לתיקון הנזקים שתקלה כזו שאינה מטופלת עלולה לגרום, ולכן כדאי לבקר במוסך ללא דיחוי.
הצטברות של פיח או משקעים
מנוע הרכב מייצר משקעים בכמויות מזעריות בזמן הפעילות שלו, כאשר המנוע לא מטופל משקעים אלו מצטברים והופכים לבעיה. בכל רכב (יש דגמי רכבים שנוטים יותר לבעיות מסוג זה, ויש כאלה שפחות) כדאי לוודא שאתם מספקים טיפול גם לבעיית משקעי הפחמן והפיח הנוצרים בזמן הפעילות התקינה של הרכב. פתרון ראשון הוא כמובן טיפול למנוע – טיפול שגרתי, שישמור על מנוע מכוון ונקי ועל פעילות מאוזנת של הרכב על המערכות שלו. פתרון נוסף שכדאי לשקול הוא שימוש קבוע בתוסף דלק שמסייע בניקוי המנוע ובסילוק משקעים.
מה עושים במקרה של רעש חריג במנוע?
חשוב לדעת שרעשים במנוע עלולים להיגרם מעוד מגוון נרחב של בעיות שהן פחות שגרתיות, כמו למשל שימוש בסוג דלק שאינו מתאים למנוע, תקלת מנוע, תקלה במערכות אחרות ברכב, ועוד ועוד.
על כן, כפי שכבר ציינו, מומלץ לטפל בכל מקרה של רעשים מהמנוע ולבקר במוסך שמכיר את סוג הרכב שלכם ומשתמש בחלפים שמתאימים לסוג המנוע ולטמפרטורת העבודה שלו.
במידה והמנוע מרעיש בזמן נסיעה ואתם מרגישים שהרכב שלכם כבר "עשה את שלו", כדאי להזכיר כי המומחים של קאר אקספרס ישמחו להגיע עד אליכם הביתה עם הצעת מחיר עבור הרכב שלכם. טלפון אחד – ואנחנו בדרך אליכם!
שאלות תשובות
ממה נובעים רעשים במנוע?
מנוע רועש הוא סימן שמשהו בפעילות המנוע השתנתה. לפעמים מדובר בתקלה פשוטה לתיקון כמו מסנן אוויר סתום או מצתים שהגיע הזמן להחליף, ולפעמים התקלה מורכבת ויקרה יותר לתיקון. בכל מקרה, רעש במנוע דורש ביקור דחוף במוסך לאיתור וטיפול בתקלה, לפני שתחמיר.
איך מזהים את מקור הרעש במנוע?
אם הנעתם את הרכב בבוקר ואתם יכולים לזהות רעשים מהמנוע, חשוב לזכור שייתכן שהרעשים אינם מגיעים מהמנוע עצמו. ייתכן, למשל, שיש תקלה במערכת מיזוג האוויר, במערכת ההיגוי או במערכות אחרות ברכב. במקרה כזה אתם יכולים להתחיל בתהליך איתור מקור התקלה אם תבודדו את המערכות השונות. למשל, כבו את המזגן והאוורור – האם הרעש מהמנוע נפסק? האם הרעש מתרחש בעת לחיצה על דוושת הגז, סיבוב ההגה או פעילות אחרת ברכב? לאחר הזיהוי הראשוני שלכם, בדרך כלל כדאי לבקר איש מקצוע לאימות המקור וטיפול בתקלה.
האם רעשים שונים במנוע מצביעים על מקור התקלה?
בהחלט! רעש של "צרצור" או חריקה עשוי לסמן בעיה ברצועת התזמון, רעש של תקתוקים או נקישות עלול לסמן בעיה במרימים ההידראולים, וכן הלאה.